Dagworkshop Blauwdruk Fotografie
Tijdens deze workshop leer je de geschiedenis van dit prachtige en veilige fotografische proces uit 1842 kennen en geeft Rens Horn een demonstratie van alle stappen. Daarna ga je zelf het lichtgevoelig papier maken waarop je jouw eigen foto's af gaat drukken. Iedereen gaat naar huis met tenminste enkele verschillende afdrukken. Het doel is om het proces zo goedkoop, duidelijk en eenvoudig mogelijk te maken zodat je thuis zelfstandig aan het werk kunt.
Inhoud workshop
In een demonstratie van ongeveer een half uur wordt het hele proces stap voor stap doorlopen en wanneer elke stap voor iedereen duidelijk is ga je zelf aan de slag. De chemie wordt aangemaakt en op mooi aquarelpapier aangebracht waarna het moet drogen. Eén van je eigen, op USB-stick meegenomen, digitale bestanden wordt op de laptop voorbereid en als negatief uitgeprint. Van dit negatief maak je vervolgens zelf een afdruk op het eerder voorbereidde papier. Na belichting van het papier ontwikkel je de afdruk in kraanwater waardoor de karakteristieke blauwe kleur tevoorschijn komt. Tot slot moet de afdruk drogen.
Tijdens de workshop wordt relatief onschadelijke chemie gebruikt en is daarom geschikt voor zowel volwassenen als kinderen. Aan het einde van de workshop kunnen alle deelnemers de gemaakte foto's meenemen. Bovendien is er de mogelijkheid een setje ijzerzouten aan te schaffen zodat je thuis zelf aan de slag kunt met dit prachtige en meest eenvoudige edel procedé.
cyanotype
In 1842 ontdekte de Engelse fotopionier Sir John Herschel een oplossing van twee ijzerzouten die na droging lichtgevoelig is. Door belichting vormen deze twee ijzerzouten een onoplosbare ijzerverbinding met een kenmerkende blauwe kleur: de cyanotype. De workshop cyanotype leert je stap voor stap hoe deze leuke en eenvoudige techniek werkt.
Docent Rens Horn valt op door de fantasierijke taal die hij in zijn werk ontwikkeld heeft. Voor hem is de analoge fotografie magisch en hij werkt het liefst in de donkere kamer van zijn atelier. Daar experimenteert hij met de grenzen van de analoge technologie door de chemische processen te manipuleren. Hij werkt met verschillende soorten fotografisch papier, soms heel zeldzaam of zelf gemaakt. Elke foto is een werk op zichzelf. Het proces van het maken is naast de afdrukken, ook zichtbaar in de lijsten die hij vaak zelf maakt. Na het afdrukken van de foto voegt hij teksten, krantenknipsels of andere elementen aan de afdruk toe. Deze teksten, van hemzelf of van bekende schrijvers en geleerden, benadrukken de poëzie van het beeld; ze creëren ruimte om na te denken en verschillende betekenissen aan de afbeelding toe te voegen. “Maar”, zo benadrukt hij, “uiteindelijk is het kijken zélf het belangrijkste."
Rens Horn
Rens Horn toont met zijn foto's intrigerende, poëtische en intieme beelden. De beelden verzamelt hij tijdens zijn vele buitenlandse reizen en roadtrips met zijn motor. Sommige afdrukken zijn gerafeld; soms zijn delen van het beeld niet ontwikkeld. Deze kwaliteiten vestigen de aandacht op het proces van het maken ervan.
Rens Horn valt op door de fantasierijke taal die hij met zijn werk ontwikkelt. Het liefst werkt hij in de donkere kamer van zijn studio met analoge technieken. Voor hem is de analoge techniek magisch. Door de negatieven en chemische processen te manipuleren, experimenteert hij met de grenzen van de analoge technologie. Hij werkt met verschillende soorten fotopapier, soms zeer zeldzaam papier, en bewerkt de foto's in de donkere kamer om opmerkelijke resultaten te bereiken. Elke foto is een werk op zich. Dit maakproces is ook terug te zien in de lijsten die hij vaak maakt met gevonden hout. Na het ontwikkelen van de foto voegt hij teksten, krantenknipsels of postzegels toe. Deze teksten zijn van bekende schrijvers en geleerden en benadrukken de poëzie van het beeld; ze creëren een ruimte om na te denken en voegen verschillende betekenissen toe aan het beeld. Maar, benadrukt hij, uiteindelijk is kijken het allerbelangrijkste.
Neem 'n selectie van maximaal twintig beelden je usb-stick of harde schijf mee Denk bij je selectie na over de reden waarom dat beeld juist blauw zou moeten worden. Dat kan natuurlijk letterlijk met het onderwerp te maken hebben (lucht, water, etc) of iets verder gedacht (emotie, associatie, verbeelding, verwijzing, herinnering, etc). Een schort of oude trui/shirt als bescherming tegen eventuele vlekken.
Het aquarelpapier, de vloeistoffen en sheets zijn bij de prijs van de cursus inbegrepen.