Een recensie door Mattie de Schepper (2 juni 2023).
Op de vraag van blokfluitdocente Eleanor de Groot of ze op mij kon rekenen voor de verslaglegging van de masterclasses door Hester Groenleer, hoefde ik als voormalig collega van Eleanor niet lang na te denken. Dat Eleanor deze masterclass voor elkaar kreeg is echt uniek en zegt iets over de steun en waardering die hiervoor uitging van Phoenix Cultuur. Uniek is ook de bezieling waarmee Eleanor zovele jongeren de liefde en kennis voor de blokfluit - een ten onrechte vaak ondergewaardeerd instrument - weet bij te brengen. Haar tomeloze toewijding werd vandaag beloond met aanwezige vaardigheid, ontvankelijkheid en leergierigheid van de deelnemers aan deze dag.
Deelnemers uit de hele regio
Naast Bieke Sanders (10 jaar) uit Sint-Oedenrode en Luc Cooijmans (18 jaar) uit Schijndel was er Noach Groos uit Rosmalen, Lila Groeneveldt (8 jaar) uit Sint-Michielsgestel en Daan Verhagen uit Boxtel. Collega-docente van Eleanor de Groot, Rosalyn de Groot (geen familie), had Jorrit van Roemburg (11 jaar) en ‘De Dametjes’ een kwartet van 15-18 jarigen geselecteerd hieraan deel te nemen. Het was duidelijk dat ze zich goed voorbereid hadden op deze dag zodat Hester Groenleer kon putten uit een gevarieerd repertoire.
Individueel gerichte aanwijzingen en inspirerende inzichten
Deze masterclass hield in dat iedere deelnemer 45 minuten individuele aandacht kreeg in aanwezigheid van andere deelnemers, ouders en docenten. Opvallend was hoe snel de ‘zenuwen’ van de soms nog zeer jonge deelnemers plaats maakten voor muzikale intelligentie en ontvankelijkheid. Ze snapten meteen wat Hester bedoelde. De bemoediging en complimentjes hiervoor maakten dat zij door het bijstellen van blaas- en ademtechniek een gestrekte toon leven konden inblazen, dat juiste - soms gedurfde - embouchure meer dynamische zeggingskracht gaf en dat visuele beelden – loop van een paard, zwaarddans -inspirerend werkten. Hester kreeg het voor elkaar om de ingeslopen gewoonte het metrum opzichtig met de voet mee te tikken overbodig te maken.
Mooi hoe zij verbeterpuntjes bij vingerzetting, frasering, verleggen van accenten en opvoeren van tempi aanpakte. De deelnemers werden spelend, soms alternerend met haar als voorbeeld, als het ware opgetild. Zo merkten zij dat bij loopjes het verleggen van de focus op bepaalde noot het ineens levendiger wordt en dat versieringen ook kunnen wisselen. Hester lette op inzetten en slotnoten en gaf tips i.v.m. samenspel.
Groot compliment voor de instrumentale begeleiding door Brechje van de Brand op piano, Maria Apünn op spinet en Edda Hoving op trommel. Aan het einde van iedere sessie zag je de deelnemers glunderen onder de goedkeurende blik van hun docenten. Bij het samenspel in trio en kwartet werd gewerkt aan homogeniteit in klankkleur, frasering, aanzet en leidmotieven.
Concert door Hester Groenleer
Na wat voor de deelnemers maar zeker voor de docerende ‘Master’ een vruchtbare en toch ook zeer intensieve dag was, werden deelnemers en belangstellenden getrakteerd op een solo-optreden van Hester Groenleer. Een optreden waarin zij met een scala aan fluiten ons meenam in zeer uiteenlopende muziekstijlen. Terecht wordt zij de vrouwelijke evenknie van Frans Brüggen genoemd.